לא, לא את הזוגיות חלילה, את הפגישה הבאה שלך..
בטוח יצא לך לשבת בישיבה ולהסתכל על השעון בתקווה שהזמן יעבור מהר יותר…
ואם ניהלת ישיבה כזו, אני בטוחה שזה אפילו מאתגר יותר ויצא לך לראות את העובדים בחדר הישיבות פשוט מתעייפים, מאבדים פוקוס ושוקעים במחשבות או בתוך מסך הנייד.
נכון. פגישות ארוכות הן לעיתים הכרחיות.
אבל מה אם יכולנו להפוך אותן למעניינות יותר?
מה אם הייתי מספרת לך שאפשר לקחת את הכלים מעולם הפרזנטציה והכריזמה ולהעתיק אותם לחדר הישיבות?
אז היום נתמקד דווקא בסוף הפגישה:
שני הרגעים הכי זכירים ומשפיעים, גם בהרצאה וגם בפגישה, הם הפתיחה והסיום.
מה שנקרא בשפה המקצועית, אפקט הראשונות ואפקט האחרונות.
היום נדבר דווקא על הסיום..
איך זה היה מרגיש אם ב”מלך האריות” סימבה היה מת בקרב האחרון מול סקאר?
לא נעים… מסתבר שכך זה היה במקור.
אבל הסיום המקורי נערך כך שהצופה יצא שמח ועם תחושה של סגירת מעגל וציפייה להמשך.
בדיוק כמו האפקט שאנחנו רוצים ליצור בישיבה עסקית או בפגישת עבודה.
קצת כמו לבקש לקחת Take Away כשסיימנו ארוחה במסעדה ממש שווה ונשאר טעם של עוד, אז רוצים לקחת את השאריות.
גם בפגישה נרצה לסיים עם טעם של עוד וגם לשלוח את המשתתפים עם ״צידה לדרך״ שתישאר איתם.
איך עושים את זה בפועל?
- call to action/הנעה לפעולה
שאלת המפתח: מה היית רוצה שהאנשים יעשו אחרי הישיבה? אם למשל המטרה היא קביעת פגישת המשך – ״בואו נפתח עכשיו יומנים לקבוע את הפגישה הבאה/ x יצור איתכם קשר מחר בבוקר כדי לקבוע את הפגישה״, אם המטרה היא חתימה על עסקה – מה צריך להכין כדי שיהיה קל לחתום במקום – עותקים מודפסים, עטים, קביעת מועד לחתימה בפועל.. וכו.
ככל שנהיה יותר ממוקדים בהנעה לפעולה, ונסביר לאנשים שאיתנו מה בדיוק לעשות בסיום הפגישה, יהיה סיכוי גבוה יותר שיפעלו בהתאם. לא לבקש להיכנס לאתר אחר כך.. אלא לשלוח לינק רלוונטי בזמן אמת כך שאפשר לעשות מה שצריך עכשיו.. לוודא שהם מבינים בדיוק מה ואיך לעשות. והעיקר- לשמור את זה פשוט! - לעורר מחשבה עם שאלה
השאלה יכולה להיות אישית, ערכית, רעיונית, מקצועית.. משהו שאיתו הם יוצאים והיא ממשיכה להדהד להם בראש גם הרבה אחרי שסיימתם לדבר. אפשר גם לעשות סבב קצר עם מילה או משפט שאיתם יוצאים מהמפגש, מה שיוצר מיידית מיקוד, הגברת קשב וגם סיכום של הפגישה מצידם של המשתתפים שהם לוקחים בו חלק. - להמחיש שינוי עמדה
אפשר לפתוח בשאלה בהתחלה, ואז לשאול אותה שוב בסוף. ככה הם ישימו לב שהם ענו עליה אחרת בעקבות הדברים שלכם – השתנה משהו בתשובה שלהם והם בעצם עברו תהליך וקיבלו מכם ערך. החזרתיות הזו מעלה למודעות משהו שאולי לא שמו לב אליו, ויכול לגרום לנוכחים ליותר הערכה והבנה של תהליכים שקורים בתוך החדר והפגישה שניהלת. - לסגור מעגל
כלי רטורי נוסף שמגביר קשב הוא לייצר סגירת מעגל. זה יכול להיות באמצעות סיפור – להתחיל את הסיפור בתחילת הפגישה ולסיים איך זה נגמר בסוף, זה יכול להיות בשאלה שמעלים שאת התשובה אליה תתנו בסוף, זה מייצר דריכות וסקרנות בחדר. העיקר, לא לשכוח את הסיום כדי לא לייצר תסכול. - התחייבות אישית שלכם
תוספת רותמת לסיום יכולה להיות משהו שיהיה אפשרי עבורך להתחייב עליו באופן אישי. כך שתיתן להם תחושה שאתם שם ביחד איתם. - ישנן עוד דרכים רבות לסיים בצורה אחרת שתישאר עם השומעים עוד זמן אחרי הפגישה.. מה הדרך שלך? אשמח לשמוע
רוצה לדעת עוד על התנהלות בפגישות שמשיקה לעולם הכריזמה והפרזנטציה?
איך להגביר עניין וקשב במהלך הפגישה או הפרזנטציה?
אם הגיע הזמן שלך לדבר בגדול, להציג את עצמך בצורה זכירה ומסקרנת, להעביר מסרים מדוייקים ולרתק את הקהל, אשמח לעזור, פה הפרטים.